Dagen

På Malins äldreboende har jag befunnit mig sedan klockan tre i eftermiddags. Jennifer ambulerade, tjoho utbrast jag. Jag har jobbat fram och tillbaka där i fem år nu. Det har blivit en lång tid. Det är enbart tre stycken tanter kvar som har bott där sedan min första tid som nervös inskolningstjej. Jag trivs och har trivts bra där. Jag har lärt mig så mycket. Om att vara gammal och inte förstådd. Om att skratta enda längst ner ifrån magpartiet tillsammans med tant 98 år. Om att se och hålla handen, lyssna och ta in. Om hur järntabletter luktar i avföringsform. Om anhörigas sorg i livets slut. Om hur viktigt det kan vara att komma ihåg den där mjölken i kaffet till just hon. Om sjukvårdens sobril och stesolid utskrifter till allt som inte går att sätta plåster på. Om ensamhet i sin yttersta form men också om gemenskap i allra högsta grad. Om dragsspelsklubben inverkan på gubbe 85. Om religion, tandvärk, norrlands innersta inland, dammtussar under sängen, fiskeaffärer, kaffekask, tystnad och "nu kommer det nyheter" på tornedalska. Helt och kort och gott om livet. 

Jag hann se lägenheten vi ska flytta in idag också. Jag och John hade en bokad tid med en EHB-arbetare på förmiddagen. Vi skulle få byta tapeter i hall och vardagsrum också. Tack sa jag.

Efter lägenhetskollen åkte vi till Västerås. Vi skulle kolla om det fanns kakeldekor någonstans, så att vi kunde täcka iför de fula rosa kakelplattorna som satt som en bård på toaletten. Vi smög in på Ikea, hamnade på fyndhörnan och hittade en nedsänkt 160-bäddmadrass. Precis en sådan vi tänkte köpa. Perfekt. Imorgon ska vi hämta sängen.

Förresten har jag köpt ett morotsträd till Nelson idag.


2011-09-16 @ 22:04:39 Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Anonym

Vad du är duktig på att uttrycka dig i skrift häls pappa


2011-09-16 @ 22:32:41

Postat av: Camilla

Precis så är det är arbeta med äldre. Längtar tillbaka till tiden då jag jobbade på Kryddan då jag läser dina ord.

Kram kram


2011-09-21 @ 08:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback